FEMvallès i AIReF es reuneixen per tractar l’eliminació dels peatges i les inversions viàries a Catalunya

FEMvallès i AIReF es reuneixen per tractar l’eliminació dels peatges i les inversions viàries a Catalunya

  • FEMvallès ha presentat a l’AIReF el Dossier Xarxa viària bàsica
  • L’alliberament dels últims peatges i les inversions a l’àrea metropolitana són alguns dels temes tractats en la trobada virtual

Vallès, 20 de novembre de 2020. Dilluns passat l’associació FEMvallès i AIReF, varen reunir-se telemàticament per tractar diversos assumptes de mobilitat arrel de la publicació del Dossier xarxa viària bàsica. Aquest document recull tres propostes per la millora de la mobilitat metropolitana.

AIReF és un organisme independent que s’encarrega de fiscalitzar els pressupostos de l’Estat i d’elaborar estudis des d’una perspectiva tècnica i objectiva. Radicats a Madrid, han redactat diferents informes crítics amb la rendibilitat de l’AVE i la falta d’inversió a la xarxa de Rodalies.

Al llarg de la reunió, s’ha posat sobre la taula l’ús de “l’índex ponderat”, un indicador que marca de manera precisa l’excés o la falta d’inversió en infraestructures de mobilitat. Per a FEMvallès aquest indicador pot ajudar molt al planejament de les infraestructures de forma equitativa i justa.

Ambdues entitats s’han trobat en la necessitat de prioritzar les futures inversions, ja que el context econòmic exigeix precisió. També comparteixen la defensa de les inversions a les àrees metropolitanes, a on diuen es produeix una alta rendibilitat fruit de l’economia d’aglomeració.

En la trobada FEMvallès ha reivindicat l’eliminació dels peatges mitjançant l’ús d’una vinyeta per evitar els greuges que causen al territori els peatges que no finalitzen la concessió. Es preveu que els peatges de la C16 i C32 aviat siguin els últims per la fi de moltes concessions.

Per la seva part, AIReF ha criticat l’ambició excessiva en el planejament d’infraestructures i ha demanat prioritat a les actuacions rendibles. Plans com el PDI 2011-2020 de l’ATM no han arribat a superar el 25% de l’execució prevista.