![](https://www.femvalles.cat/wp-content/uploads/2021/10/Paisatge-7-1024x490.jpg)
La plataforma FEMvallès ha defensat des dels seus inicis (així com actualment) la unió dels dos consells comarcals vallesans en pro del desenvolupament de la comarca.
Proposta a la Llei de Governs locals
Principis:
Catalunya no pot organitzar-se com un àmbit metropolità (amb 5 milions hab. i el 70% de la població) i un resta (amb totes les vegueries menys una, 40 comarques, 800 municipis).
Catalunya és una continuïtat entre la capital i el conjunt del país, amb diferents escales. És una conurbació a la costa, el prelitoral i les extensions interiors que aplega el 90% de la població. Aquesta és la conurbació present a escala europea.
Proposta institucional: plantegem dos únics nivells polítics i de govern: Municipis i Generalitat.
Comarques / Àrees Metropolitanes: defensem un únic nivell de cooperació municipal, ajustat a tres tipus de territoris:
- Àrea Metropolitana (AM).
- Comarca metropolitana (Cm).
- Comarca clàssica (C).
![](https://www.femvalles.cat/wp-content/uploads/2020/03/image-20-1024x225.png)
La garantia de l’establiment dels serveis tècnics municipals està en funció de la dimensió de la població. Proposta:
- Els ajuntaments menors de 5.000 hab. disposaran de serveis tècnics organitzats
comarcalment. - Els ajuntaments majors de 10.000 hab. assoliran competències plenes d’organització dels
serveis municipals, amb alguna excepció de complexitat tècnica o d’àmbit (sanejament,
transport, activitats, urbanisme,…), especificats per les lleis sectorials. - Els ajuntaments entre 5.000 i 10.000 hab. comptaran amb la cooperació comarcal per als
serveis tècnics més complexos. - En les comarques més poblades (metropolitanes) apareixen nous serveis municipals que
només poden gestionar-se de forma compartida (transports, política territorial comuna,…). - Determinades competències són supramunicipals per naturalesa (sanejament, residus,…).
- En el cas del Barcelonès més el Baix Llobregat, del Vallès i del Camp, un gruix de
competències s’han de treballar a escala conjunta en forma d’àrea metropolitana.
![](https://www.femvalles.cat/wp-content/uploads/2020/03/image-21-1024x153.png)
Només amb l’assignació a la comarca com a seu dels serveis tècnics regulars en els municipis de menys de 5.000 hab. es garantiria una homogeneïtat mínima per al 78% dels ajuntaments catalans (737 del total de 947). La xifra s’eleva al 87% (826 municipis) si s’eleva el llindar als 10.000 hab. La major part dels municipis resoldrien les taques de representació política i relació directa amb la ciutadania, però amb el suport tècnic comarcal.
L’increment del serveis en els ajuntaments majors hauria d’afavorir una dinàmica positiva de fusió (com ha succeït a la Vall de Boí, la Vall d’en Bas,…). Una primera organització comarcal dels serveis ha d’ajudar a les fusions i a resoldre de forma immediata el dèficit de la prestació de serveis.
![](https://www.femvalles.cat/wp-content/uploads/2020/03/image-22-1024x189.png)
La major part de les comarques són de tipus clàssic (23 sobre 42), un gruix d’una quarta part (11) es reforçarien de cara a la prestació de serveis a una part important de municipis, i només 8 assolirien caràcter metropolità.
Qualitats de les administracions de cooperació (Comarques / Àrees):
- Simplificació administrativa: un únic aparell de cooperació municipal, però amb funcionament plural i principi de subsidiarietat. Integració en un sol aparell de la proliferació
de diferents organismes actuals (consorcis de residus, de turisme, d’aigües,…). - Organisme tècnic, de gestió, no polític.
- Representació directa de tots els municipis i vot ajustat (per exemple, com actualment a l’AMB), però participant del principi de subsidiarietat que pot organitzar serveis i taules de treball per àmbits comarcals o subcomarcals (valls, eixos, petits municipis,…).
- Les competències dels tres tipus d’ens de cooperació municipal són funció de la seva categoria. Inclouen: residus, sanejament, espais agroforestals, competències socials, fiscals. Aquestes competències pressuposen un major nivell de complexitat lligat a major població.
- En les comarques metropolitanes hi hauria competències específiques d’aglomeració (transports, acció territorial…), inexistents en els llindars inferiors.
- Les àrees metropolitanes comparteixen, en general, administració entre dues, o tres, comarques, encara que poden mantenir el llindar comarcal quan sigui útil.
- Els grans municipis no han d’acudir a la comarca per a serveis que poden exercir directament. Els municipis petits hi acudeixen per a garantir serveis bàsics municipals.
- Agències especifiques (consorcis) en competències específiques: ATM (Autoritat del Transport), gestió dels grans parcs,…
- El naixement de les Àrees del Vallès, el Camp i el Maresme ha de fer-se amb un ajut econòmic de les diputacions respectives.
Regions com a grans territoris del país: - Espai coherent en termes ambientals i econòmics.
- Com a àmbit de planificació de la Generalitat.
- Àmbit de descentralització de Conselleries: Sanitat, Agricultura,…
- Possibles consorcis entre el món local i la Generalitat a escala regional (desenvolupament econòmic, gestió de Parcs…).
- Sense Diputació. Si la cooperació municipal es resol al nivell comarcal, no cal un àmbit com les diputacions en termes de govern supramunipal, encara que a nivell regional pot
haver-hi alguna agència (sense caràcter adminsitratiu): Pla Estratègic, actuació econòmica…. El model seria més de caràcter anglosaxó que clàssic espanyol. La vegueria seria com el comtat (àmbit electoral, unitat bàsica de país per damunt del municipi…).
![](https://www.femvalles.cat/wp-content/uploads/2020/03/image-23.png)
![](https://www.femvalles.cat/wp-content/uploads/2020/03/image-24-1024x392.png)