Durant els últims vint anys, l’ús del ferrocarril regional a Espanya ha experimentat canvis profunds. L’objectiu inicial de la Llarga Distància (LID) era connectar totes les províncies espanyoles a 3 hores de Madrid, però és la Mitjana Distància (MD) la que ha resultat clau per a l’articulació regional, especialment a Madrid, Galícia, Andalusia i València. Catalunya, malgrat mantenir un nombre significatiu de viatgers, ha vist un estancament en el seu creixement
L’increment del transport ferroviari entre 2004 i 2023
- El nombre de viatgers en MD ha passat de 55,8 milions a 100,8 milions (+81%).
- La LID ha crescut encara més ràpidament: de 32,9 milions a 82,8 milions (+151%).
- Madrid s’ha consolidat com a centre de LID, absorbint gairebé el 40% dels viatges.
- Catalunya, en canvi, només ha augmentat un 18% en MD, molt per sota de la resta de regions.
Integració regional i viatges per habitant
Les dades per habitant mostren una evolució desigual:
- Catalunya ha crescut només un 2% en MD/habitant, mentre que regions com València o Galícia gairebé quadruplicaven els seus valors.
- Madrid ha aconseguit 6,34 viatges/habitant en MD+LID, superant àmpliament els 4,4 de Catalunya.
- Aquesta diferència evidencia una major integració regional al centre peninsular i a la façana atlàntica, mentre Catalunya ha perdut rellevància en termes ferroviaris regionals.
El paper de l’oferta i l’alta velocitat
- La MD ha aprofitat la infraestructura de LID, amb un augment significatiu de rutes amb alta velocitat (AV), passant del 20% al 53% entre 2004 i 2023.
- Madrid lidera l’oferta en AV, amb el 82% de les rutes de MD cobertes, mentre que Barcelona i altres ciutats es mantenen al voltant del 35%.
- La distribució de les estacions i la planificació de la xarxa han determinat l’èxit o estancament de cada regió.
Conclusions principals
- L’èxit de la MD a Madrid, Galícia, Andalusia i València és resultat d’una oferta coherent i ben connectada.
- Catalunya ha experimentat un estancament i retrocés relatiu, fruit de la fossilització del model ferroviari i de decisions d’infraestructura limitades.
- Els serveis regionals no només són essencials per a la mobilitat metropolitana, sinó també per a la integració econòmica i territorial a gran escala.
- És necessària una política ferroviària equitativa que inclogui Mercaderies, Mitjana i Llarga Distància per reforçar la cohesió territorial de Catalunya.
Per aprofundir en les dades, gràfics i anàlisi completa sobre l’evolució del ferrocarril a Espanya i Catalunya, pots descarregar el document complet aquí: